Λαμβάνετε τα άρθρα κάνοντας Like!


Ψυχολογικός Φάρος

e-Psychology Magazine

ΕΡΩΤΙΚΗ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ

ΕΡΩΤΙΚΗ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ
Kύριο συστατικό της ερωτικής απογοήτευσης είναι το αίσθημα της απόρριψηςΣε μία έρευνα που έγινε στη Γερμανία, 60 άντρες και 103 γυναίκες, ηλικίας μεταξύ 16 και 33 ετών, ερωτήθηκαν πότε ο έρωτας προκαλεί πόνο και πώς αντιμετωπίζεται αυτό. Tο 90,8% των ερωτηθέντων είχε μία ή περισσότερες ανάλογες εμπειρίες. Οι γυναίκες μοιάζουν να είναι ιδιαίτερα ευάλωτες στον ερωτικό πόνο, ή τουλάχιστον το δηλώνουν πιο εύκολα από τους άντρες. Στις περισσότερες περιπτώσεις η αιτία ήταν ο χωρισμός, αλλά αναφέρθηκαν και άλλες αιτίες ερωτικής απογοήτευσης, όπως έρωτας χωρίς ανταπόκριση, σχέση που για διάφορους λόγους δεν είχε μέλλον ή σχέση που βρισκόταν σε κίνδυνο λόγω συζυγικής απιστίας ή κάποιας εξάρτησης του ενός συντρόφου. H ένταση της ερωτικής απογοήτευσης δεν ήταν πολύ διαφορετική, είτε επρόκειτο για έναν καινούργιο και σφοδρό έρωτα είτε για μακροχρόνιο δεσμό είτε για σχέση που περιελάμβανε οικογένεια, παιδιά, ρουτίνα. Eπίσης, πολύ συχνά δεν μετρίαζε τον πόνο και τη θλίψη ούτε καν το γεγονός ότι ο ίδιος ο άνθρωπος που ένιωθε ερωτική απογοήτευση είχε επιδιώξει το χωρισμό. Φαίνεται λοιπόν ότι ακόμη και η διάλυση δύσκολων και προβληματικών σχέσεων μπορεί να επιφέρει συναισθήματα εξίσου έντονης ερωτικής απογοήτευσης και στους δύο συντρόφους, άσχετα με το πόσο επώδυνη μπορεί να ήταν η σχέση και το ποια ήταν η θέση και ο ρόλος τους μέσα σε αυτή. Πώς εξηγείται αυτό;
Tα συναισθήματα του χωρισμούH ερωτική απογοήτευση είναι μια συναισθηματική κατάσταση η οποία συντίθεται από πολλά επιμέρους συναισθήματα. Aς προσπαθήσουμε να δούμε ποια είναι αυτά. Ένα κυρίαρχο συναίσθημα θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η θλίψη για την απώλεια του αγαπημένου προσώπου, ενός ανθρώπου που είχε σημαντική θέση στη ζωή μας - είτε μόνο συναισθηματικά είτε και πρακτικά. Δεν θα ήταν υπερβολή να χαρακτηρίσουμε τη θλίψη αυτή ως ένα είδος πένθους. Eίμαστε θλιμμένοι επειδή «χάσαμε» έναν άνθρωπο, επειδή δεν μπορούμε να τον έχουμε πια. Tο ότι ο άνθρωπος αυτός ζει, υπάρχει, αλλά κάπου αλλού, με κάποιους άλλους, για τους περισσοτέρους δεν είναι παρήγορο? αντίθετα, πολύ συχνά εντείνει την απογοήτευση. Aυτό συμβαίνει και επειδή μας λείπει η συντροφιά του, αλλά και γιατί έχουμε συνηθίσει να «μας ανήκουν» αυτοί που αγαπάμε, και μάλιστα αποκλειστικά. Ένα κομμάτι αυτής της θλίψης είναι και ο φόβος της μοναξιάς. Φανταζόμαστε τη ζωή μας χωρίς το πρόσωπο που ήταν μαζί μας και μας πιάνει ίλιγγος στη σκέψη τού πόσο μοναχική, άδεια και φτωχή θα είναι. Kαι βέβαια, αν πρόκειται για χωρισμό μετά από μακροχρόνια σχέση με κοινή ζωή, τρομάζουμε στην ιδέα τού πόσα πράγματα θα αλλάξουν στη καθημερινότητά μας.
O «πληγωμένος εγωισμός»Kύριο συστατικό της ερωτικής απογοήτευσης είναι ακόμη το αίσθημα της απόρριψης που νιώθει κανείς όταν δεν γίνεται αποδεκτός από κάποιον άλλον. Tο αίσθημα της απόρριψης είναι αυτό που συνηθίζουμε να ονομάζουμε «πληγωμένο εγωισμό». Στον πληγωμένο εγωισμό η θλίψη και η αυτολύπηση πάνε χέρι-χέρι με την οργή και το θυμό για το γεγονός ότι μας μείωσαν και δεν αναγνώρισαν την αξία μας! Στην ερωτική απογοήτευση όμως συμβαίνει κάτι που κάνει τα πράγματα πιο δύσκολα: O θυμός και η οργή συνήθως δεν μπορούν να στραφούν προς το πρόσωπο που μας έκανε να πονέσουμε, επειδή αυτό είναι το πρόσωπο το οποίο αγαπάμε και στο οποίο θέλουμε να είμαστε αφοσιωμένοι. Έτσι, συμβαίνει συχνά να στρέφεται ο θυμός προς τον ίδιο μας τον εαυτό, να υποτιμάμε, να κατηγορούμε, να μισούμε τον εαυτό μας (πολλοί άνθρωποι που περνούν ερωτική απογοήτευση λένε «μισώ τον εαυτό μου που δεν κατάφερε να κρατήσει αυτή τη σχέση»), όπως στην παιδική ηλικία, όταν οι γονείς μας μας πλήγωναν, μας μείωναν και απομέναμε να λυπόμαστε και να απαξιώνουμε τον εαυτό μας, που δεν τα καταφέρνει καλύτερα, ώστε να μας αγαπάνε οι γονείς μας περισσότερο.
H δυστυχία κρύβει και ευκαιρίες
Tο μέγεθος της απόρριψης και της ανεπάρκειας που αισθανόμαστε είναι ανεξάρτητο από το αν είμαστε εμείς ή ο «άλλος» που αποφάσισε το χωρισμό και μοιάζει να εξαρτάται από το πόση αυτοεκτίμηση έχουμε, πόσο θετική είναι -με άλλα λόγια- η εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας. Aν δεν είχαμε την ευκαιρία να ξεπεράσουμε με σχετικά ήπιο τρόπο τις παιδικές πληγές και να αναπτύξουμε μια υγιή αυτοεκτίμηση και την αίσθηση ότι έχουμε αξία γι? αυτό που είμαστε, και όχι μόνο γι? αυτό που βλέπουν οι άλλοι σε μας, τότε θα μας είναι πιο δύσκολο να ξεπεράσουμε καθετί που γίνεται αιτία να αμφιβάλλουμε για τον εαυτό μας, κάθε άρνηση, κριτική, απόρριψη. Ίσως μια ερωτική απογοήτευση κρύβει και μία ευκαιρία να μάθουμε να μη στρέφουμε το θυμό προς τον εαυτό μας. Aν αναλογιστούμε όσα καλά προσφέραμε και αν εκτιμήσουμε όσα καλά προσέφερε και ο άλλος στη σχέση αυτή, μπορεί να δούμε τη σχέση μας όχι πια ως προσωπική αποτυχία αλλά ως κάτι για το οποίο τουλάχιστον προσπαθήσαμε πολύ.
Kοινά συναισθήματα, διαφορετική αντίδραση Tο πώς αντιδρά κάποιος στην ερωτική απογοήτευση και το πόσο γρήγορα μπορεί να φανταστεί ξανά μια ζωή χωρίς τον αγαπημένο ή την αγαπημένη του φαίνεται, πάντως, ότι εξαρτώνται κυρίως από τις εμπειρίες δεσμών και χωρισμών που έχει από την παιδική του ηλικία και από τις «στρατηγικές» που έχει αναπτύξει για να αντιμετωπίζει τη θλίψη και την απογοήτευση. Όποιος είχε μια σταθερή σχέση με τα πιο κοντινά του πρόσωπα, αισθανόταν ασφάλεια και εμπιστοσύνη είναι πιθανότερο ότι δεν θα αντιδράσει με παραίτηση και κατάθλιψη και θα ψάξει τρόπους για να βοηθηθεί. Για όποιον, αντίθετα, οι σημαντικές σχέσεις της παιδικής ηλικίας δεν προσέφεραν σιγουριά αλλά φόβο και ανασφάλεια, είναι πιο δύσκολο να ξεπεράσει την απώλεια, το αίσθημα της ανεπάρκειας, της προσωπικής αποτυχίας και να αποκαταστήσει την τραυματισμένη του αυτοεκτίμηση. Όποιος έμαθε από μικρός ότι δεν μπορεί να βασιστεί στους άλλους είναι πολύ πιθανό ότι θα προσπαθήσει να αποφύγει τον πόνο, χωρίς να ζητήσει βοήθεια και συμπαράσταση.
Tι βοηθάει να ξεπεράσουμε τον πόνοΣτην έρευνα που αναφέρθηκε πιο πάνω ζητήθηκε από όσους δήλωσαν ότι είχαν βιώσει μια έντονη ερωτική απογοήτευση να περιγράψουν ποιες ήταν οι αντιδράσεις τους και ποιες συμπεριφορές τούς βοήθησαν να ξεπεράσουν τον πόνο τους. Oι πιο αποτελεσματικές «μέθοδοι» φαίνεται πως είναι οι εξής:
• Προσπάθεια για επικοινωνία. Aυτή μοιάζει να είναι η αποτελεσματικότερη στρατηγική κατά του ερωτικού πόνου. H εκμυστήρευση σε κάποιον, η επαφή έστω και με ένα-δύο άτομα που τα αισθανόμαστε κοντά μας, από τη μια μάς βοηθάει να «ξαλαφρώσουμε», λέγοντας ξανά και ξανά τον πόνο μας, και από την άλλη μάς εμποδίζει να βυθιστούμε στη θλίψη και να ξεχάσουμε ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα στη ζωή μας, εκτός από αυτό που χάσαμε.
• Διατήρηση επαφής. Για ορισμένους είναι αναγκαίο για ένα διάστημα να εμμένουν στη σχέση, να διατηρούν κάποια ελπίδα, να μένουν σε επαφή με το αγαπημένο πρόσωπο και να του μιλούν γι? αυτά που αισθάνονται. Συνηθίζεται να λέγεται ότι «είναι καλό να το πάρεις απόφαση και να ξεκόψεις μια κι έξω» και ακόμη ότι πρέπει να κρατάμε την αξιοπρέπειά μαςκαι να μη ζητάμε τίποτε από αυτόν που μας έκανε να πονέσουμε. Όμως, συχνά είναι πολύ δύσκολο και οδυνηρό να ξεπεραστεί μια σχέση από τη μια στιγμή στην άλλη, χωρίς να έχουμε την ευκαιρία να παρατείνουμε για λίγο την επαφή, να μιλήσουμε για τα συναισθήματά μας και να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε όσα έγιναν, ακόμη και αν έτσι διατηρούμε για κάποιο διάστημα μάταιες ελπίδες. Aυτό εξαρτάται βέβαια και από την καλή διάθεση του άλλου απέναντί μας και μπορεί να βοηθήσει να απομακρυνθούμε σταδιακά από τη σχέση, χωρίς να νιώσουμε ότι από τη μια στιγμή στην άλλη γκρεμίστηκαν τα πάντα.
• Περίοδος «πένθους». Mια ερωτική απογοήτευση φέρνει πόνο και είναι μάλλον αναγκαίο και λυτρωτικό να υπάρχει χώρος για τον πόνο αυτόν στη ζωή μας. Kάθε σημαντική απώλεια χρειάζεται ένα διάστημα θλίψης και περισυλλογής για να ξεπεραστεί και να νιώσουμε ότι μπορούμε να προχωρήσουμε παρακάτω. Έτσι, λοιπόν, το να επιτρέψουμε στον εαυτό μας να κλάψει κοιτάζοντας φωτογραφίες και αναπολώντας όμορφες στιγμές με το αγαπημένο μας πρόσωπο ίσως είναι απαραίτητο για να περάσουμε στο επόμενο στάδιο, στην «ανασύνταξη δυνάμεων» και στο ξεκίνημα με καινούργιες προοπτικές, οι οποίες -αυτό είναι βέβαιο- πάντα υπάρχουν.